Pienten resurssien Gametec-peli lentää aivan liian korkealle, ja siivet alkavat sulaa nopeasti. Määrä ei korvaa laatua, vaan tekstiseinät kaatuvat nopeasti päälle, eikä pelaaminen kiinnosta silloin enää tippaakaan.
Julkaisupäivä: 16.9.2021
Studio: Anshar Studios
Julkaisija: Anshar Publishing
Saatavilla: PC, Nintendo Switch
Pelaajia: 1
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arvostelua varten: 3 tuntia
Tulevaisuuden Varsovassa virtuaalimaailmat ovat niin yleisiä, että niissä tapahtuvia rikoksia selvittävät omat gamedec-pelietsivät. Gamedec-pelissä taas muun muassa etsitään virtuaalimaisemiin kadonneita henkilöitä, vedetään addikteja tosimaailmaan ja selvitetään MMO-pelissä muhivan kultin mysteeriä. Perusta on messevä, ja yksityiskohtaisesti rakennettu cyberpunk-maailma tuntuu miellyttävältä, ja siellä viihtyy aidosti hyvin – mutta vain aluksi.
Selvitystyö etenee sen mukaan, millaisia päätelmiä pelaaja tekee, ja niiden myötä aukeaa erilaisia mahdollisuuksia päätyä toisistaan poikkeaviin lopputuloksiin. Konsepti ei jostain syystä toimi jokaisessa tehtävässä, sillä pelaajan valinnoilla ei tunnu olevan aina mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Seikkailua määrittelee valintojen lisäksi vahvasti se, millainen hahmo on, mikä on tietenkin vain hyvä asia. Johtolankoja yhteen punoessa ei voi varsinaisesti jäädä jumiin, ja myös heikolla etsivätyöllä päätyy tuloksiin, olivat ne vääriä tai oikeita. Pelissä ei voi kuolla, kuin virtuaalimaailmassa, sillä sankari palaa takaisin kulloiseen tapahtumapaikkaan.
Mysteerien selvittely on rakennettu hauskasti, ja käsikirjoitukseen on selvästi panostettu oikein kunnolla, mutta rima on ollut tarpeettoman korkealla, eikä sen yli päästä.
Resurssit ovat loppuneet kesken, sillä Gamedecin liian runsas dialogi on paikoin kummallisen epäselvää. Resurssien ja ajan puutetta on ehkä kompensoitu lisäämällä peliin niin paljon tekstiä, että pelaaminen alkaa valitettavasti hyvin pian tympiä. Katse lasittuu nopeasti, eikä migreeni ole kaukana.
Uninen kuola alkaa valua suusta viimeistään siinä vaiheessa, kun pelin hyvin massiivista sisäistä tietopankkia alkaa käyd läpi löytääkseen johtolankoja siitä, kuinka kannattaa edetä. Mysteerit toki nivoutuvat hyvin yhteen, mutta itse tarinasta ei jaksa enää kiinnostua, eikä pelistä noin ylipäätään.
On surullista, että näinkin erinomaiselta vaikuttava peli kompastuu omiin jalkoihinsa, sillä vaikka sille haluaa antaa uusia mahdollisuuksia, ja sivuuttaa indie-studion resurssien laihuuden, ei Gamedeciä ole hauska pelata. Se on valitettavaa myös siinäkin mielessä, että pelin ulkonäkö ja äänimaailma on viritetty kohdilleen. Tällaiseen peliin kuuluu totta kai rikas sisältö, mutta liika on liikaa, ja ähky sietämätöntä. Vastaavista peleistä kannattaakin ennemmin kokeilla Shadowrun-trilogiaa tai Observeria.
GAMEDEC
”Omalaatuinen Gamedec sisältää kaikki hyvän roolipelin ainekset, mutta liiallinen määrä sisältöä ei korvaa laatua.”
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/tulipahan-pelattua-gamedec-on-lupaavaa-cyberpunkia-mutta-valtavat-tekstiseinat-tekevat-aivoista-puuroa/