Peliteollisuus sai 27. elokuuta 2019 pelattavakseen, koettavakseen sekä keskustelun kohteeksi suomalaisen Remedy Entertainmentin kehittämän sekä 505 Gamesin julkaiseman kolmannen persoonan ammuntapelin, Controlin. Tämä kutkuttavan jännittävä scifi-trilleri tarjoaa pelaajalleen graafisten rajojen rikkomista sekä lyhyttä, mutta ytimekästä seikkailua. Käytettävissä olevat konsolit ovat PC, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, sekä Xbox Series X/S.
Mistä kaikki sai alkunsa ja kuka on pelin kehittämisen takana? Entä millainen pelienvalmistaja Remedy Games on?
Remedy Games on espoolainen pelitalo, joka tuli kansainvälisesti tunnetuksi vuoden 2001 jälkeen, kun Max Payne -peli julkaistiin. Remedylle on ominaista kalliiden sekä teknisesti monimutkaisten toimintapelien luominen. Yhtiö tunnetaankin kansainvälisesti psykologisesta toimintajännäristä Alan Wakesta, scifi-seikkailu Quantum Breakista sekä tummanpuhuvasta Max Payne –toimintapelistä.
Remedyn toimitusjohtaja ja käsikirjoittaja Sami Järvi komeili Max Paynen nimikkohahmona ja tuli sitä myöten myös tunnetuksi kaikkialla. Vaikka Remedy Games ampaisikin kansainväliseen nousukiitoon Max Payne 2:n johdattamana, ollaan niiden jälkeen julkaistuja peliprojekteja pidetty heikommin menestyneenä.
Pelialalla Remedy tunnetaan erikoistuneena pelistudiona, joka tekee vain yhden lajityypin pelejä. Tämän suomalaisstudion kaikki pääpelit ovat pelihahmon ulkopuolelta kuvattuja tarinavetoisia toimintaseikkailuja, joissa taistellaan tuliaseilla ja erilaisilla erikoiskyvyillä. Vaikka Remedy Entertainmentin pelit eivät ole vielä päätyneet osaksi kohteita pikakasinot, voi niissä kuitenkin käydä testailemassa vuoden 2021 alussa julkaistut parhaimmat uutuudet.
Remedy työllistää tällä hetkellä noin 250 ihmistä, jossa pelejä rakennetaan suurella hartaudella. Esimerkiksi Controlia tehtiinkin yhdessä 3 vuoden ajan. Tämän espoolaisstudion jokainen uusi teos on kansainvälistä huomiota herättävä tapaus. Remedy ottikin vuoden 2019 aikana suuren riskin, tuomalla seuraavan pelitapauksensa, Controlin omin voimin markkinoille.
Controlin juonenkäänteet ovat täynnä eri ulottuvuuksia
Scifin sekä fantasian ystävät hoi, nyt olisi tarjolla yliluonnollinen toimintaseikkailupeli. Control sijoittuu yhdysvaltalaisen Federal Bureau of Controlin virastotaloon, jossa maailmankaikkeus onkin täynnä eri olentoja, voimia sekä ulottuvuuksia.
Päähenkilönä toimii Jesse Faden, joka on myös viraston uusi johtaja. Jesse yrittää löytää kadonneen veljensä Dylanin. Tämä virastotalo ei ole kuitenkaan mikä tahansa rakennus. Virastotaloa kutsutaan Vanhaksi Taloksi, joka on huippusalaisen varjo-organisaation tukikohta. Hallintavirasto on perustettu ihmiskunnan suojaksi, satunnaisten outojen sekä todellisuuden lakeja rikkovien ilmiöiden jälkien siivoamiseksi.
Vanhassa Talossa vaihtoehtoiset ulottuvuudet ja todellisuudet risteytyvät. Päähenkilön, eli Jesse Adenin, tehtäväksi muodostuu virastoon soluttautuneen, todellisuutta korruptoivan, mystisen pahan voiman karkottaminen. Päähenkilön tehtäväksi muodostuvat myös erilaisten yliluonnollisten kykyjen, kuten telekinesian sekä lyhyen matkan teleporttaus, jotta hän voisi kukistaa vihollisena. Virastotalo täytyisi saada hallintaan, johon voivat auttaa lisäkykyjen ansaitseminen, löytämällä Object of Power -esineitä. Nämä ovat yliluonnollisia toisesta ulottuvuudesta voimia omaavia tavanomaisia ihmisen kollektiivisessa tietoisuudessa laajalti tunnettuja esineitä, joita ovat esimerkiksi lankapuhelin tai levyke.
Jesse Fadenin roolityöstä vastaa Kauniit ja rohkeat -sarjastakin tunnettu, vuonna 1989 syntynyt, teksasilainen Courtney Hope. Sivuosaroolissa on yllättäen suomalainen veteraaninäyttelijä Martti Suosalo.
Remedyn Entertainmentista Mikael Kasurinen kommentoi, että pelien tekeminen on yksi vaikeimmista asioista, joita viihdeteollisuudessa on. Se on monimutkainen vyyhti tarinaa, maailmaa, visuaalisuutta sekä teknologiaa. Viestintäjohtaja Thomas Puhan kertoo puolestaan pelin korostavan pelattavuutta, sekä pelaajan vaikutusmahdollisuuksia aiempia Remedyn pelejä enemmän. Vaikutteita pelin olemukseen ollaan haettu kirjallisuudesta, joka sotkee kauhua, fantasiaa ja tieteisfiktiota luovalla tavalla.
Remedyn omien kommenttien mukaan Control rikkoo selvästi aiempien pelien perinteistä lineaarisuutta. Siinä missä Max Payneissa pelaaja räiskii tiensä läpi suoraviivaisesti etenevien kenttien kuin junan raiteilla, Controlissa seikkaillaan avoimemmissa kentissä, joiden tutkimiseen pelaajaa kannustetaan. Tarjolla onkin loistavia visuaalisia parannuksia, kaksi laajennusta sekä myös pelaajien kannalta hyvä myyntihinta.
Controlin ehdottomia hyviä puolia ovat sen vaikuttava maailma sekä lumoavat partikkelitehosteet. Kotimaisten sekä kansainvälisten näyttelijöiden suoritukset ovat osuneet nappiin, jotka Remedy on onnistunut hienosti yhdistämään osaksi pelin maailmaa. Control on niittänyt kehuja myös pelissä käytettävistä, miellyttävistä erikoiskyvyistä, joihin on yhdistetty räiskintä hyvässä balanssissa. Miinusta on puolestaan saanut osakseen tarinan hidas alkaminen sekä jotkin rakenteelliset puutteet.
Control on joulukuuhun 2020 mennessä myynyt yli kaksi miljoonaa kopiota, kaikilla alustoilla. Vaikka se on herättänyt paljon keskustelua, se on kuitenkin nimetty monien eri kuuluisien pelivalmistajien toimesta yhdeksi vuoden 2019 parhaista peleistä.