Pääsimme testaamaan jo ennakkoon Rainbow Six Extractionia, joka tuo Rainbow Six Siegestä tutut agentit co-op-maailmaan. Pelillä on potentiaalia, mutta ainakin ensitestissä peliä vaivasi vielä harmillinen geneerisyys.
Rainbow Six Extraction vie Ubisoftin suositun räiskintäpelisarjan uuteen suuntaan, sillä PvP-räiskinnän sijaan kolme pelaajaa yhdistää voimansa taistelussa avaruuden muukalaisia vastaan. Suositusta Rainbow Six Siegestä versonnut tiimiräiskintä viskaa pelaajat kamppailemaan ulkoavaruuden parasiittiolentoja vastaan eri kartoilla ja moniosaisissa tehtävissä.
Rainbow Six Siegeä pelanneet pelaajat ovat alusta lähtien kuin kotonaan Extractionin puolella. Hahmovalikoima, aseet ja hahmojen kyvyt ovat nimittäin tuttuja Siegen puolelta. Toki joitain kykyjä on tietysti jouduttu hienosäätämään, jotta ne istuvat PvE-räiskinnän puolelle.
Ainakin testivaiheessa hahmojen erikoiskykyjen ja aseistuksen hyödyllisyys parasiittiolentoja vastaan käytävässä sodassa vaihteli huomattavasti. Esimerkiksi seiniä alas murtavat hahmot, kuten Sledge, tekevät tiimin toiminnasta huomattavasti tehokkaampaa. Aivan kaikista erikoiskyvyistä ei tuntunut olevan läheskään yhtä paljoa iloa.
Rainbow Six Extractionin kartat ovat moniosaisia, ja jokaisella alatasolla on oma tehtävänsä, jonka suorittamisesta pelaajat palkitaan. Tehtävänä voi olla esimerkiksi alien-munien tuhoaminen tietyltä alueelta. Tasojen välillä liikutaan välipisteinä toimivien turvahuoneiden kautta, eikä aiempaan tasoon ole enää mahdollista palata kuin pelaamalla sama kartta uudelleen läpi. Yhden kartan läpäisy vie vaikeustasosta riippuen suunnilleen 15 – 45 minuuttia ja tasojen tehtävät vaihtelevat joka kerta, eli tasot on tarkoitettu uudelleenpelattaviksi.
Jo alimmalla vaikeusasteella Rainbow Six Extraction on yllättävän haastava peli. Aseet tanassa juokseva pelaaja heittää veivinsä todennäköisesti hyvin nopeasti, ja pelaaminen vaatii aidosti hiippailua ja ryhmätyötä.
Ikävä kyllä jo muutaman tunnin testisession aikana Rainbow Six Extraction alkoi toistamaan pahasti itseään. Samojen karttojen grindaaminen uudelleen ja uudelleen alkaa maistua nopeasti puulta, eivätkä eri tehtävät tuoneet pelaamiseen tarpeeksi vaihtelevuutta. Tasot ovat pinta-alaltaan kohtuullisen pieniä ja karttojen ulkoasu ei muutu pelikertojen välillä.
Peliä vaivaa myös geneerisyys. Vaikka parasiitit eivät juuri eroa kovin pelimaailmassa nyt kovin muodikkaista zombeista, ja paljolti toisiaan muistuttavien mustien möykkyjen tykittäminen pidemmän päälle tylsää. Onneksi edes itse räiskintämekaniikat on kopioitu suoraan Rainbow Six Siegestä, ja ovat siten erittäin hyvällä tolalla. Myöskään tarina ei pelasta Rainbow Six Extractionia, sillä alkuvideota lukuun ottamatta se ei tunnu näkyvän ainakaan pelin ensimmäisissä tasoissa käytännössä lainkaan.
Testijakson loputtua kolmihenkisen testijoukkueemme mielipide oli hyvin yksimielinen. Kokemus oli kaikin puolin keskiverto, ei erityisen hyvä eikä huono. Testijaksoon upotettu aika ei tuntunut menetetyltä, mutta eipä peliä olisi pidemmällekkään oikein jaksanut enää pelata.
Rainbow Six Siegen hahmokatalogin ja räiskintämekaniikkojen tuominen co-op-pelattavaksi on mainio idea. Ennakkotestin puolesta Extraction tuntui kuitenkin enemmän lisäosalta tai Rainbow Six Siegen uudelta pelimuodolta, kuin omalta täysimittaiselta peliltään. Toisaalta mikäl uudelleenpelattavuutta on ehditty kehittää julkaisuun mennessä, ja turha geneerisyys on ravistettu jaloista, voi peli olla hyvinkin kokemisen arvoinen.
Rainbow Six Extraction ilmestyy 20. tammikuuta PC:lle, PS4:lle, PS5:lle, Xbox Onelle, Xbox Series X/S:lle, Amazon Lunalle ja Google Stadialle.
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliuutiset/ensituntumat-co-op-raiskinta-rainbow-six-extractionin-tulee-viela-karistaa-tylsa-geneerisyys-jaloistaan/