Kehuttu tieteistrilleri Observer on saapunut ehostettuna versiona useille alustoille. Lopputulos on ainakin PlayStation 5:llä näyttävää jälkeä, mutta pelinä se on epätasainen kokemus.
Julkaisupäivä: 16.7. (PS4/Xbox One)
Studio: Blooper Team
Julkaisija: Aspyr
Saatavilla: PC, PS4, PS5 (testattu), Xbox One, Xbox Series X/S
Pelaajia: 1
Ikäraja: 16
Peliä pelattu arvostelua varten: 6 tuntia
Blooper Teamin tarinavetoinen cyberpunk-seikkailu Observer ilmestyi alun perin muutama vuosi sitten, jolloin se sai Muropaketin arviossa ruusuja ja risuja. Nyt huomattavasti paranneltu System Redux -versio on rantautunut useille alustoille, joten otimme näyttelijälegenda Rutger Hauerin tähdittämän scifi-pelin uudelleen käsittelyyn.
Vuoteen 2084 sijoittuva Observer on cyberpunkia, joka kulkee tyylillisesti Blade Runnerin viitoittamalla tiellä. Rutger Hauerin ääninäyttelemä Daniel Lazarski on ”observer”, eli kybermuunneltu etsivä, joka voi hakkeroida muiden ihmisten mieliin ja analysoida rikospaikkoja implanttiensa avulla.
Tarina pyrähtää käyntiin kun Lazarski saa viestin etääntyneeltä pojaltaan Adamilta, joka on joutunut pulaan ja piilottelee jättiyhtiö Chironilta. Etsivä lähtee auttamaan poikaansa C-luokan slummimaiseen kerrostalokompleksiin, josta paljastuu kokonainen salaisuuksien verkko.
Heti kättelyssä Observer: System Redux on todella näyttävä peli. En ole pelannut alkuperäistä versiota, mutta YouTuben rinnakkaisvertailun perusteella eroa on kuin yöllä ja päivällä. Tummanpuhuva pelimaailma on rosoinen, yksityiskohtainen ja täynnä erilaisia valonlähteitä, jotka pääsevät PlayStation 5:llä oikeuksiinsa. Animaatioissa ja esineissä on vähän kankeutta ja karkeutta, mikä kertoo ettei kyse ole aivan AAA-pelistä, mutta pelimaailman ja yleisvaikutelman puolesta System Redux näyttää upealta.
Pelituntuma laahaa sitten ikävästi perässä. Lazarskin ohjaaminen on kankea, kaverin kävely on laiskaa löntystämistä, ja esineisiin kohdistaessa täytyy olla ärsyttävän tarkka. Joissakin toiminnoissa tuntuu myös pientä viivettä ja peli kärsii muutenkin pienistä bugeista. Lazarskin rannetietokone, josta näkyvät muun muassa pelin tehtävät, on myös kauhean epäselvä tekele.
DualSense-ohjaimessa adaptiivisia liipaisimia käytetään etenkin ovien avauksessa, mikä on kiva pieni lisäefekti. Värinät ovat välillä turhankin innokkaat, etenkin juostessa, mutta tämä lienee makuasia.
Observer on jotakin kävelysimulaattorin ja kauhupelin väliltä. Enimmäkseen peli luottaa tarinaan ja simppeliin pulmanratkontaan, mutta yksittäisissä kohtauksissa tulee mukaan selviytymiskauhun elementtejä. Selkeämpi linjaveto tarinapeliksi olisi kannattanut, sillä pelin pari hiippailukohtausta ovat kömpelöä möyrimistä, jota puuttuu hiiviskelyn viehätys.
Päätarinan voi läpäistä alle kuudessa tunnissa ja sen rinnalla on tarjolla muutamia löyhästi kokonaisuuteen liittyviä sivutehtäviä. Nämä täytyy tosin läpäistä ennen tietyn pullonkaulan ohittamista, jonka jälkeen ei pääse enää pakittamaan – ja tästä ei tietysti varoiteta etukäteen.
Observerissa on lopulta turhankin vähän pelattavaa, etenkin suhteessa runsaaseen dialogiin. Muutamat pelimekaniikat jäävät aika vähälle käytölle samaan tapaan kuin Call of Cthulhussa pari vuotta sitten. Tarina on sentään ihan pätevä, mutta se ei tarjoa suurempia yllätyksiä lajityypin ystäville.
Parhaimmillaan Blooper Teamin peli on dekkarijuonessa ja niissä kohtauksissa, joissa hakkeroidaan ihmismieleen. Nämä osuudet nimittäin tarjoavat mahdollisuuden monenkirjaviin surrealistisiin näkyihin ja pelimaailman kekseliääseen rikkomiseen. Rutger Hauer tuo myös karsimansa peliin, jonka päähahmo voisi muuten tuntua paljon pahvisemmalta.
OBSERVER: SYSTEM REDUX
”Observer: System Redux on näyttävää cyberpunkia, mutta pelisuunnittelu jättää toivomisen varaa.”
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/arvostelu-ps5lle-kaantynyt-observer-on-nayttava-cyberpunk-trilleri-mutta-pelisuunnittelu-jattaa-toivomisen-varaa/