Turtle Beach Audion nykyisin omistama Roccat on tuonut markkinoille langattomat Roccat Syn Pro Air -kuulokkeet. Ne tuovat käyttäjän ulottuville Superhuman Hearing -tehosteen peliäänien tarkan kuulostelun avuksi sekä 3D Audio -tilaäänen. Kokeilimme, miten kuulokkeet toimivat pelikäytössä.
Kaikenlaista muutakin tuotteesta löytyy mainittavaksi. Siinä on 50 mm Nanoclear -nimellä kutsutut kaiutinelementit. 3D-tilaäänen Roccat kertoo olevan mukaansatempaava. Usein tässä ei ikävä kyllä onnistuta, mutta jospa Roccat onnistuisi. Se selviää myöhemmin.
Lisäksi tuotteessa on älykkääksi mainittu Aimo RGB -valaistus. Korvakupeissa puolestaan on tuntumaa pehmittämässä muistivaahtopehmusteet, joissa on luvatusti silmälasiystävällinen ProSpecs-teknologia.
Tuotepakkauksen avaamisen jälkeen sisältä löytyy kuulokkeet, joiden ensivaikutelmaa voisi kutsua hillityksi. Kuulokkeet ovat samaa väriä, eikä tehostevärejä ole käytetty. Roccat Syn -teksti kuitenkin löytyy molemmista kuulokekupeista.
Tuntuma kädessä pyöriteltäessä ei herätä huomiota suuntaan eikä toiseen, vaan laatu on sitä mitä voi odottaa 150 euron tienoilla olevilta pelikuulokkeilta. Verkkomaisesta kankaasta punotut kuulokekuppien pehmusteet kuitenkin tuovat ehkä jonkin verran premium-tuntumaa, sillä ne vaikuttavat tavallista laadukkaammilta.
Kuulokkeista löytyy kaksi voimakkuuden säädintä, joista toinen on tarkoitettu mikrofonin sivuäänelle (sidetone) ja toinen äänentoistolle. Niissäkään ei ole valitettavaa, ne eivät mulju ja ajavat asiansa. Jos jotain valitettavaa niistä mainitsee, niin vieritys ei ehkä ole oikeanpuoleisen kuulokekupin säätimessä sataprosenttisen tasainen, sillä hetkittäin vierityspainikkeessa on tarttuvampi tuntuma. Tähän ei kuitenkaan kiinnittänyt huomiota käytön aikana.
Vasemman kuulokekupin pohjassa sijaitsee vielä virtapainike, USB-C-liitäntä ja merkkivalo, joka kertoo käynnistämisestä ja lataamisesta. Akunkestoksi Roccat lupaa 24 tuntia, ja 15 minuutin pikalatauksella pitäisi saada viisi tuntia akunkestoa.
Pakkauksessa on selkeä pikaohje, jossa neuvotaan, miten mikrofonin voi liittää paikalleen. Lisäksi pikaohjeessa mainitaan USB-kaapeli latausta varten, USB-A-lähetin langattomalle yhteydelle sekä USB-C-sovitin lähettimelle.
Mikronin kiinnittämiseksi kuulokekupista täytyy irrottaa muovinen, tulppamainen kansi. Se irtoaa melko helposti, jonka jälkeen mikrofonin voi kiinnittää paikalleen. Kiinnityksessä pitää huomioida mikrofonille tarkoitetussa kolossa sijaitsevat kaksi kuoppaa, joihin mikrofonivarressa olevien kohoumien täytyy osua. Tämä ei suju ihan muitta mutkitta, mutta pikaohjetta tarkemmin silmäilemällä kiinnitys onnistuu.
Paikallaan ollessaan mikrofonin voi vetää yläasentoon, jolloin se on poissa päältä. Ala-asennossa se vastaavasti on käytettävissä. Ylös- ja alasveto on aika raskas, ja siitä kuuluu myös hankaava ääni. Lisäksi kuulokkeisiin suolletaan aivan liian voimakas merkkiääni, jos kuulokkeen nostaa ylös tai laskee alas.
Mikrofonivartta voi taivutella haluamaansa asentoon, mutta tätäkään ei ole toteutettu niin laadukkaan oloisesti kuin joissakin muissa saman hintaluokan kuulokkeissa. Toisaalta monissa muissakin on kankea mikrofoni, kuten esimerkiksi JBL Quantum 600:ssa. Esimerkkinä hyvin taivuteltavasta mikrofonivarresta voi mainita vaikkapa Creative SXFI- ja HyperX Cloud II -pelikuulokkeet.
Sivuäänestä mainittakoon, että se on luonnollisen kuuloinen, jos sitä ei aseta liian suurelle äänenvoimakkuudelle. Sivuäänellä voi toistaa kuulokkeissa omaa ääntään, joka voi olla tarpeellinen ominaisuus joillekin käyttäjille. Kaikki eivät pidä siitä, ettei omaa ääntä kuule suljetuilla kuulokkeilla kovinkaan hyvin.
Päässä tuote ei ole läheskään niin mukava kuin Sennheiser HD600 -HiFi-kuuloke, mutta eipä ole moni muukaan kuuloke. Ikävämpään tuntumaan saattaa vaikuttaa myös se, että kuulokkeet tuntuvat ainakin aluksi aika pieneltä isommassa päässä. Verkkomainen kangas tuntuu aluksi myös aika oudolle. Ne ovat kuitenkin Roccatin mukaan hengittävät, eikä kuulokkeita käytettäessä tullutkaan hiostavaa oloa.
Tämä käyttäjä viitsi pitää kuulokkeita päässä pitkiä aikoja vähemmän säväyttävästä ensivaikutelmasta huolimatta. Vaikuttaisikohan tähän sitten Roccatin ProSpecs-teknologiakin, jonka pitäisi helpottaa silmälasipäisten tuntumaa kuulokkeisiin? Minkäänlaista uraa tai pehmeämmältä tuntuvaa kohtaa pehmikkeistä ei silmälasien sangoille ainakaan vaikuttanut löytyvän.
Kuulokkeita on nyt aika kokeilla tietokoneen kaverina, joten USB-lähetin paikalleen, kuulokkeet päähän ja menoksi.
USB-palikan kiinnityksen jälkeen tietokone havaitsee Syn Pro Air -laitteen, ja asettaa sen äänentoistolaitteeksi.
Kuulokkeiden säätimien viereen ei ole merkitty, kumpi niistä on tarkoitettu mikrofonille ja kumpi äänentoistolle. Pikaisesti kuitenkin selviää, että vasemmanpuoleisella säädetään äänentoiston voimakkuutta. Sekin selviää, että äänentoiston voimakkuuden säädin on digitaalinen eikä analoginen, eli äänenvoimakkuuden rulla säätää Windowsin digitaalista äänenvoimakkuutta, ei analogisesti itse kuulokkeiden äänenvoimakkuutta. Äänenvoimakkuuden säätämisessä tuntuu olevan ainakin joskus pieni viive.
Ulkonäkö saa piristysruiskeen virran päälle kytkemisen jälkeen. Kuulokkeissa herää verkkomainen valotehoste, joka vaikuttaa olevan aika maltillinen eikä liian yliampuva.
Muutamaan muuhun pelikuulokkeeseen verrattaessa ja äänenlaatua arvioidessa ensivaikutelma on, ettei se ole ainakaan huono. Vaikutelma oli itseasiassa aika hyvä.
Vaikka alaosasto on jo vakioasetuksilla melko muhkean kuuloinen, keskiäänet toistuvat selkeästi. Keskiäänissä on myös pelikuulokkeiden tapaan pientä korostumaa, mutta tästäkään huolimatta minkäänlaisia häiritseviä resonansseja tai liiallisen luonnotonta äänentoistoa kuulokkeista ei huokunut.
Mikrofonia ei ole tässä tuotteessa pyritty tekemään mitenkään radioäänimäisen kuuloiseksi, eikä se säväytäkään. Pelikäytössä se ajaa kuitenkin mainiosti asiansa ryskeen yli kantavan, keskitaajuuksia korostavan äänenlaatunsa ansiosta.
Tuotteessa on Superhuman Hearing- ja 3D audio -tilat, jotka saa käyttöön vain Neon-nimisen sovelluksen kautta. Sovellusta netistä etsittäessä ilmenee, että joillakin ihmisillä on ollut ongelmia sen kanssa. Roccat mainitseekin, että Neon-sovellus on vielä beta-vaiheessa, mutta sitä kehitetään edelleen.
Neon haluaa heti päivittää itsensä, ja päivityksen yhteydessä laite asentaa myös Turtle Beachin kehittämän ääniajurin. Pelkkä sovelluksen päivittäminen ei riitä, vaan Neon haluaa päivittää myös Syn Pro Air -kuulokkeiden laiteohjelmiston. Tätä operaatiota varten kuulokkeet täytyy kytkeä tietokoneeseen USB-kaapelilla.
Samalla sovellus päivittää myös USB-lähettimen. Päivitys sujui kivuttomasti, eikä Neonin ongelmat ainakaan vielä tulleet esiin.
Sovelluksen pääikkunassa on valittavissa kaksi muuta välilehteä – EQ ja Illumination. Lisäksi pääsivu näyttää akunvarauksen ja tiedon, että kuulokkeet ja USB-lähetin on päivitetty uusimpaan versioon.
Pääikkunaa alemmas silmäillessä käyttäjä voi havaita asetukset Superhuman Hearing, 3D Audio, Game Spatializer, Channel Mix, Game Dialog Level, Noise Gate Threshold sekä Mic Monitoring, joka on sama sivuääniasetus kuin kuulokkeiden rullasäätimessä.
Sovelluksen hiomattomuus alkaa tässä vaiheessa nostaa päätään. Superhuman Hearing -ominaisuuden avulla käyttäjä voi yrittää saada peleissä esimerkiksi askeläänet kuulumaan selkeämmin. Tähän löytyy valmis asetus, joka nostaa nopeasti, varoittamatta ja kysymättä äänenvoimakkuutta. Gunshots-asetus nostaa äänenvoimakkuutta vielä enemmän. Tästä iso ja pitkä miinus Roccatille, koska kukaan tuskin haluaa vaurioittaa kuuloaan.
Superhuman Hearing asetus tekee onneksi muutakin kuin vain nostaa äänenvoimakkuutta. Se muuttaa taajuusvastetta sisäänrakennetun ekvalisaattorinsa avustuksella niin, että matalat taajuudet loistavat poissaolollaan. Tästä on eittämättä etua peleissä. Todennäköisesti tehosteessa on käytetty myös limitteriä tai kompressoria tasoittamaan dynamiikkaa. Tästä on niin ikään eroa pelien huomaamattomampien äänien havaitsemisessa.
3D Audio -tilaääni on yllättävän hyvin tehty. Se on useissa pelikuulokkeissa yliampuvan liioitteleva ja aivan liikaa ääntä värittävä, mutta Neon-sovelluksen 3D Audio -asetus ei sellainen ole. Studiopuolella tunnetun Wavesin kehittämä 3D Audio vaikuttaisi avartavan juuri sopivan verran pelimaailman ääniä, joka myös tuo samalla lisää erottuvuutta yksittäisiin ääniin. Lisäksi tehoste korostaa hiukan keskiääniä.
Entisestään erottuvuutta saisi Superhuman Hearing -asetuksella, mutta käyttäjän täytyisi silloin hyväksyä myös huomattavan paljon muuttunut ja värittynyt äänimaailma. Superhuman Hearing tehosteen sijaan pelaaja voisi ehkä harkita Neon-sovelluksen tarjoamaa ekvalisaattoria, jolla voisi maltillisemmin korostaa keskiääniä ja näin tuoda askeläänet ja ovien narahdukset yhdessä 3D Audion kanssa esiin.
Mainittakoon vielä, että tilaääneksi voi laskea myös Game Spatializer -asetuksen. Se on enemmän tehostemainen ja yliampuvampi, eikä niin suositeltava kuin 3D Audio. Musiikki tai elokuvakäytössä tilatehosteet kannattaa usein jättää pois päältä ja näin tälläkin kertaa.
Ekvalisaattorin vieressä on Treble Boost- ja Bass Boost -asetukset. Niistä etenkin Bass Boost toimii yllättävän hyvin – korostus on ammattimaisen kuuloinen, eikä se tee alataajuuksista kumisevan kuuloisia. Bass Boost ei myöskään sotke ylempien taajuuksien äänimaailmaa, kuten usein voi käydä alataajuuksia korostaessa. Tehosteen toimivuudesta saattaa olla jälleen kiittäminen Waves Audiota, joka tuonut omaa teknologiaansa Neon-sovellukseen.
Bass Boost toimi mukavasti musiikin lisäksi myös elokuvia ja sarjoja katseltaessa – ja se sopii myös sellaisiin peleihin, joihin haluaa jykevyyttä maksimaalisen tarkan toiston sijaan.
Channel Mix -asetuksella voi säätää chat-ohjelman, kuten TeamSpeakin tai Discordin, ja peliäänien välistä tasapainoa, ja se toimii Turtle Beachin Headset Chat -nimisen ajurin kautta. Ajuri valitaan chat-ohjelman asetuksista, jonka jälkeen ominaisuus toimii ongelmitta.
Channel Mixille ei ikävä kyllä ole omaa fyysistä säädintään, joka tekee ominaisuudesta ehkä hiukan turhan oloisen. Turhan siksi, että käyttäjä voi säätää chatin ja peliaudion tasapainoa ohjelmallisesti monella muullakin tapaa kuin kaivamalla balanssisäädön Neon-sovelluksen syövereistä.
Game Dialog Level on tarkoitettu dialogin korostamiseen, ja siinä se toimii hyvin ja luonnollisen kuuloisesti. Se vaikuttaisi hyödyntävän studioista tuttua stereo- ja monoinformaatiota manipuloivaa kikkaa, jolla voi säätää niiden balanssia (M/S, Mid-Side Processing). Lopputuloksena kaikkea mikä kuuluu keskeltä on mahdollista joko vaimentaa tai korostaa – ja dialogi on usein keskellä äänikuvaa.
Noise Gate Threshold eli kohinasalpa toimii yksinkertaisessa käyttötarkoituksessaan moitteetta, ja sillä pystyi estämään ympäristön äänien vuotamisen mikrofoniin.
Illumination-välilehdellä keskitytään kuulokkeiden valotehosteiden säätämiseen. Ilmeisesti sovelluksen keskeneräisyys nostaa jälleen päätään, sillä Custom-paneelin asetuksilla valoja ei saa palamaan, vain ja ainoastaan vilahtamaan. Tehosteista löytyy onneksi Aimo-välilehti, jolla valotehosteen saa ainakin osittain toimimaan.
Roccat kertoo Aimon olevan älykäs, sillä sen luvataan valotehostelevan vuorovaikutuksessa käyttäjän ja käyttäjän tietokoneen kanssa. Aimon kerrotaan reagoivan intuitiivisesti esimerkiksi kirjoitettaessa. Aimokaan ei toiminut ihan toivotusti, sillä valot eivät vaikuttaneet reagoivan riippumatta siitä mitä tietokoneella teki. Aimon kautta sai kuitenkin valotehosteen kiertämään värejä.
Negatiivisimmat tunnelmat jäivät Neon-sovelluksen muutamasta ongelmasta. Sovellus on vielä beta-vaiheessa, joka mahdollisesti vaikutti temppuilemiseen. Kuulokkeissa ilmeni myös sellainen kummallisuus, että akkua kului Neon-ohjelmiston mukaan 25 prosenttia yhden tunnin ja 25 minuutin aikana. Se viittaisi siihen, ettei akunkesto ole ilmoitetun mittainen, ellei Neon sitten ilmoita vääriä lukemia.
Vääriin lukemiin viittaisi sekin, että toisella testikerralla sovellus väitti akkukapasiteettia olevan muutaman tunnin käytön jälkeen edelleen 100 prosenttia. Roccat on luvannut jatkaa Neon-sovelluksen kehittämistä, joten ongelmista toivottavasti päästään vielä eroon.
Roccat Syn Pro Air -kuulokkeet tarjoavat hintaluokassaan pelaajille varteenotettavan vaihtoehdon etenkin äänentoiston laadukkuuden suhteen, ja Bass Boost -asetus toi kuulokkeisiin mukavasti tuhtia ja selkeää bassoa sotkematta muuta äänimaailmaa. Saman hintaluokan pelikuulokkeisiin verrattuna äänentoiston laatu on hiukan keskitasoa parempaa, ja varsinkin tilaääni oli hyvin tehty. Mikrofoni ei ollut säväyttävä, mutta käyttötarkoitukseensa eli pelaamiseen se on käypä peli.
Hyvää
- Kuulokkeiden miellyttävä äänenlaatu hintaluokassaan
- 3D Audio -tilaääni on kerrankin laadukas
- Neon-sovellus tarjoaa pelimenestystä parantavia ominaisuuksia pelaajille
- Bass Boost -asetus on toimiva kuunteluelämysten jykevöittäjä
- Kuulokkeet eivät tunnu hiostavilta pehmiketyynyjen kankaan ansiosta
Huonoa
- Neon-sovellus ei toimi kunnolla
- Mikrofoni on halvan oloinen sekä tuntumaltaan että äänenlaadultaan – kuitenkin pelikäyttöön soveltuva
- Mikrofonin merkkiääni on liian isolla kuten myös kuulokkeiden käynnistämisen äänimerkki
- Valittaessa Superhuman Hearing -asetuksia äänenvoimakkuuden muutos on ärsyttävän suuri
Tärkeimmät tekniset tiedot Roccat Syn Pro Air
- Hinta 149,99 euroa
- Liitäntä: Langaton 2,4 GHz
- 50 mm Nanoclear-elementit
- 3D-äänitehoste
- Aimo RGB -valaistus
- Korvakuppeihin sijoitetut äänenvoimakkuuden säätimet
- Muistivaahtopehmusteet silmälasiystävällisellä ProSpecs-teknologialla
- Irrotettava mikrofoni
- Akunkesto: 24 tuntia / 5 tuntia lisää aikaa 15 minuutin pikalatauksella
-
Pelialusta: Windows PC
- Paino: 350 g
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/tietotekniikka/testissa-langattomat-roccat-syn-pro-air-pelikuulokkeet-laadukasta-tilaaanta-ja-hiostamattomuutta-mutta-ei-ihan-ongelmitta/