Kiitos World of Tanks 2010-2020!
Pelasin World of Tanksia varsin ahkerasti sen alkuvuosina, mutta hiljalleen tankkisota vaihtui muihin peleihin. World of Tanksin kymmenvuotisjuhlien kunniaksi avasin pelin kuitenkin pitkästä aikaa uudelleen ja kävin ihmettelemässä, millaisia muutoksia peliin on tullut viime vuosina.
Käydään ensin kertauksen vuoksi läpi, mistä koko pelissä on kyse. World of Tanks on alkujaan valkovenäläisen Wargamingin kehittämä ilmaispelattava moninpeli, joka keskittyy nimensä mukaisesti panssarivaunusotaan. Otteluissa kaksi joukkuetta ottaa yhteen erilaisilla kartoilla, jotka voivat sijoittua esimerkiksi kaupunkiympäristöön tai maaseudulle.
World of Tanksissa tankit on lajiteltu eri tyyppeihin.
Tarjolla on kevyesti panssaroituja, keskiverrosti panssaroituja ja raskaasti panssaroituja perustankkeja, panssarintorjuntavaunuja sekä tykistöä. Kevyet panssarivaunut ovat nopeita ja ketteriä, mutta osumasta helposti tuhoutuvia, kun taas raskaat tankit kestävät osumaa mutta ovat hitaita. Keskiverrosti panssaroidut tankit asettuvat näiden väliin. Panssarintorjuntavaunut vaanivat tyypillisesti puskassa ja muistuttavat hieman panssarivaunutaistelun tarkka-ampujia. Tykistö puolestaan avittaa joukkuettaan hyvinkin kaukaa ammuttavilla laukauksilla.
Eri tyyppien lisäksi tankit on jaoteltu myös kymmeneen tasoluokkaan väliltä I-X. Matalamman tason tankit eivät ole yhtä tehokkaita, mutta ne eivät myöskään ole kovin kalliita. Uusia tankkeja ansaitaan keräämällä otteluista kokemuspisteitä eri maiden tekniikkapuiden kiipeämistä varten. Lisäksi uusista tankeista täytyy toki maksaa myös pelin sisäistä rahaa.
Viime vuosina World of Tanks näyttää ikävä kyllä menneen entistä enemmän pay to win -linjalle. Peliin on lisätty paljon uusia tankkeja, mutta niistä entistä suurempi osa on premium-tankkeja, joita voi hankkia pääsääntöisesti oikeaa rahaa peliin upottamalla. En kuitenkaan vielä palannut World of Tanksin maailmaan niin perusteellisesti, että uskaltaisin kommentoida pelin nykyistä tasapainoa tai premium-tankkien mahdollista hyvyyttä tai huonoutta kovin laajasti.
Ilmaispelaajan kannalta iloisena uutisena peliin on kuitenkin lisätty monia uusia tekniikkapuita sitten viime näkemäni, ja mukana ovat nykyään Neuvostoliitto, USA, Tšekki, Ranska, Saksa, Italia, Japani, Puola, Ruotsi, Iso-Britannia, Yhdysvallat jaKiina. Esimerkiksi ranskalaiset pyörillä varustetut tankit olivat melkoinen ilmestys, kun ne tulivat vastaan ensimmäistä kertaa taistelukentällä.
Tekniikkapuissa riittääkin tankkeja kerättäväksi myös siten, ettei peliin ole pakko upottaa rahaa.
Lompakkoa voi joutua avaamaan, jos tekniikkapuun aukeamista haluaa nopeuttaa ilman grindausta tai jos haluaa pelata jatkuvasti pelkkiä korkeimpien tasoluokkien taisteluita. Rahalla voi ostaa myös parempia ammuksia ja varusteita, joista on hyötyä taistelukentällä. Ilmeisesti osa World of Tanksin pelaajista onkin kyllästynyt pelin pay to win -elementtiin siinä määrin, että monet ovat hypänneet pelaamaan uudempaa World of Tanks: Blitziä, jossa oikealla rahalla ei ilmeisesti saa aivan yhtä suurta etua.
Vaikka rahalla voi eittämättä hankkia etua muihin pelaajiin verrattuna, on World of Tanksin ilmaispelaaminen silti edelleen hauskaa, varsinkin jos tyytyy pelaamaan alempien tasoluokkien pelejä.
Grindausta on myös helpotettu kampanjoiden ja suunnitelmien avulla, joiden avulla tankkien hankkimisesta voi tehdä hieman nopeampaa ja monipuolisempaa. Kampanjat haastavat pelaajat esimerkiksi tekemään tietyn määrän vahinkoa vihollisiin tai voittamaan tietyn määrän otteluita.
Suunnitelmat (blueprints) puolestaan antavat alennuksia tankkien vaatimista kokemuspistemääristä.
Mukavana puolena World of Tanks tuntui edelleen tutulta ja intuitiiviselta peliltä, vaikka viime pelikerrasta oli ehtinyt vierähtää jo vuosia. Myös vanhojen suosikkitankkien kaivaminen esiin tallista oli iloinen jälleennäkeminen ja esimerkiksi KV-2:n 152 millimetrin tykillä vihollisten upottaminen tuntui aivan yhtä nautinnolliselta kuin aiemminkin. World of Tanks -paluumuuttajana huomioni kiinnittyi myös huomattavasti aiempaa parempiin grafiikoihin, vaikka mitään aivan ennennäkemätöntä silmäkarkkia World of Tanks ei edelleenkään tarjoa.
Kokonaisuudessaan paluu World of Tanksin maailmaan tuntui hyvältä yhdistelmältä entuudestaan tuttua sotimista ja uusia ominaisuuksia sekä pelisisältöä. En vielä tiedä, kuinka pitkän aikaa tankkisota onnistuu tällä kertaa pitämään otteessaan, mutta ainakin tällä hetkellä peli tuntuu jälleen mukavan koukuttavalta.
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliartikkelit/world-of-tanks-taytti-10-vuotta-palasimme-vuosien-tauon-jalkeen-tankkipelin-pariin-ja-koukkuunhan-siina-taas-jai/