Muropaketti vieraili alkuvuodesta Los Angelesissa Riot Gamesin studiolla testaamassa tulevaa räiskintäpeli Valorantia. Reissun yhteydessä jututimme Valorantin karttasuunnittelusta vastaavaa Salvatore ”Volcano” Garozzoa.
Salvatore Garozzoa saattaa olla entuudestaan tuttu varsinkin monille Counter-Strike-sarjan faneille. Garozzon CS-ammattilaisura kesti yli vuosikymmenen ajan. Lisäksi edelleen pelissä hyvin suosittu ja ammattilaispeleissäkin nähtävä Cache-kartta on Garozzon suunnittelema.
Muropaketin tavatessaan Salvatore Garozzo kertoi, että ammattilaispelaajan uran aikana hän kiinnostui pelaamisen lisäksi pelien tekemisestä ja erityisesti karttasuunnittelusta, josta hän halusi tehdä itselleen uran. Unelmasta tuli totta muutama vuosi sitten, kun Riot Games tarjosi Garozzolle työpaikkaa uuden räiskintäprojektin parissa.
”Suunnittelemme Valorantin kartat niin kilpailullisiksi kuin mahdollista. Ammattilaispelaajan taustani antaa minulle vahvan ymmäryksen siitä, millainen karttasuunnittelu takaa hyvän kokemuksen, kun pelataan aivan lajin huipulla”, Garozzo totesi.
”Minun lisäkseni Riot Gamesilla työskentelee huomattava määrä muita aikaisempia ammattilaispelaajia, joilla on kokemusta esimerkiksi Counter-Strikesta, Overwatchista tai League of Legendsista. Siitä on huomattava apu pelin kehityksessä, sillä saamme helposti paljon rakentavaa ja hyödyllistä palautetta kartoista ja muista pelimekaniikoista. Lisäksi testautamme peliä ulkopuolisilla ammattilaispelaajilla.”
Julkaisuhetkellä Valorant tulee tarjoamaan neljä karttaa, joista yksi on yksisuuntaisia teleportteja sisältävä Bind ja toinen kolmeen pommipaikkaan perustuva Haven. Pääsimme kokeilemaan molempia karttoja jo aiemmin ja ensituntumat niistä ovat luettavissa täältä.
Karttojen määrä tulee Garozzon mukaan kohoamaan hiljalleen julkaisun jälkeisten päivitysten muodossa. Viides kartta ilmestynee jo kohtuullisen pian Valorantin julkaisun jälkeen. Sen jälkeen uusia karttoja nähdään todennäköisesti 6-12 kuukauden välein.
”Kuuntelemme pelaajia. Jos he haluavat lisää karttoja, niin teemme lisää karttoja.”
Garozzon mukaan karttasuunnittelusta vastaava tiimi ottaa tehtävänsä hyvin tosissaan, ja jokaista karttaa hiotaan aivan viimeiseen yksityiskohtaan saakka: ”Panostamme mielummin karttojen laatuun kuin määrään ja pyrimme siihen, että samoja karttoja voidaan pelata tuhansia kertoja uudelleen. Karttasuunnittelussa otamme huomioon lisäksi jokaisen hahmon erikoiskyvyt.”
Myöskään katsojai ja mahdollista pelin ympärille syntyvää esports-skenea ei ole Garozzon mukaan unohdettu. ”Haluamme, että kartoilla pelattuja otteluita on myös mukava katsoa esimerkiksi streamien välityksellä.”
Ilmaispelattava Valorant ilmestyy PC:lle ensi kesänä.
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/haastattelussa-valorantin-karttasuunnittelusta-vastaava-salvatore-volcano-garozzo-kaikkein-tarkeinta-on-kilpailullisuus/