EA:n tarjoaman ensikosketuksen perusteella FIFA 22 uudistaa pelisarjaa erityisesti uudella konsolisukupolvella. PlayStation 5- ja Xbox Series -pelaajat pääsevät nauttimaan HyperMotion-nimisestä teknologiasta, joka kehittäjän lupauksien perusteella tekee virtuaalijalkapallosta entistä todentuntuisempaa.
EA tuntuu todella pitävän hienolta kuulostavasta teknojargonista. HyperMotion-teknologia koostuu nimittäin kahdesta osa-alueesta, jotka ovat futuristisilta kuulostavat Xsens-liikekaappaus sekä koneoppimista hyödyntävä Flow. Yhdessä nämä tekevät pelin grafiikoista ja animaatioista realistisempia.
Xsens-teknologialla tarkoitetaan tapaa, jolla EA on hoitanut FIFA 22:n liikekaappauksen. Pelaaja-animaatioista vastanneet näyttelijät puettiin erikoisvalmisteisiin liikekaappauspukuihin, joiden avulla liikkeet voidaan tallentaa aiempaa tarkemmin. Flow-teknologialla puolestaan tarkoitetaan tapaa, jolla peli ennustaa koneoppimisen avulla pelaajien liikkeitä jopa joukkuetasolla.
Uuden konsolisukupolven suorituskyvystä on otettu kaikki irti ja EA lupaa pelin näyttävän huomattavasti paremmalta aiempiin vuosipainoksiin verrattuna. Mukana on peräti 4000 kokonaan uutta animaatiota, ja pelikuvan perusteella jalkapalloilu todellakin näyttää hyvältä.
EA:n mukaan PlayStation 4:n ja Xbox Onen rajallinen suorituskyky estää tuomasta parannuksia vanhalle konsolisukupolvelle, joten tänä vuonna FIFA 21:stä julkaistaan kaksi toisistaan eroavaa versiota eri pelaajaryhmille. Lienee todennäköistä, että PlayStation 4- ja Xbox One -versio tulee olemaan vaihtoehdoista edelleen selvästi suositumpi, joten HyperMotionin tuomat parannukset jäävät suurelta osalta pelaajista kokematta. Myöskään PC-pelaajat eivät pääse nauttimaan HyperMotionista.
Varsinaisten pelimekaniikkojen puolesta FIFA 22 tarjoaa parannuksia muun muassa maalivahtien toimintaan. Maalivahtien liimanäpit tarttuvat entistä helpommin palloon eikä maalivahdin ohittaminen ole enää yhtä helppoa. Myös pallon yleistä fysiikkamallinnusta on kehitetty eteenpäin ja esimerkiksi pitkien keskitysten pitäisi onnistua paremmin.
Yhtenä selkeänä muutoksena pelaajien spurttivauhtia ja rytminvaihdosta on parannettu. FIFA 22:ssa esimerkiksi puolustavan pelaajan ohittaminen pallon kanssa onnistuu siis helpommin.
FIFA-sarjan suurimmat ja aktiivisimmat fanit huomaavat varmasti pienetkin erot eri vuosipäivitysten välillä ja osaavat arvostaa, tai kritisoida, niitä eniten. Sinällään FIFA 22:n sisältämät parannukset kuitenkaan tuskin vaikuttavat juurikaan pelin ostopäätökseen.
Tosifanit nimittäin todennäköisesti ostavat FIFA:n tuoreimman version riippumatta siitä, mitä muutoksia se tuo mukanaan. Moninpelin keskiössä toimivan Fifa Ultimate Team -pelimuodon pelaajamassa siirtyy joka tapauksessa FIFA 22:een, jolloin moninpelaamisesta nauttivien pelaajien on käytännössä pakko seurata perässä.
Onkin kenties suurempi kysymys, kannattaako satunnaisen virtuaalifutaajan upottaa kymmeniä euroja FIFA-sarjan uusimpaan versioon.
Kasuaalipelaajan näkökulmasta erot FIFA 21:een vaikuttavat melko hillityiltä. HyperMotionin myötä virtuaalipalloilijat kieltämättä näyttävät hyviltä, mutta palloa kentällä potkiessa ehtii harvemmin keskittyä Ronaldon upeaan juoksuaskeleen ihasteluun. Lisäksi HyperMotion on käytössä ainoastaan uudella konsolisukupolvella, mikä voi tehdä FIFA 22:n PC-, PlayStation 4- ja Xbox One -versioiden hankkimisesta hieman tympeää.
Pelkän ensitestin perusteella on kuitenkin vaikeaa antaa tyhjentävää vastausta siihen, kuinka houkutteleva FIFA 22 on kasuaalipelaajan silmissä ja paremman kuvan kokonaisuudesta saa vasta pelin ilmestyttyä. Pelin julkaistaan lokakuun ensimmäisenä päivänä.
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliuutiset/ensituntumat-fifa-22-tuo-merkittavia-uudistuksia-erityisesti-playstation-5-ja-xbox-series-pelaajille/