The Elder Scrolls Online jatkaa nostalgian varassa ja unohtaa lisätä peliin mitään merkityksellistä.
Julkaisupäivä: 1.6.2021
Studio: ZeniMax Online Studios
Julkaisija: Bethesda Softworks
Saatavilla: PC (Windows, testattu), PS5, Xbox Series, PS4 & Xbox One
Pelaajia: 1-
Ikäraja: 18
Peliä pelattu arvostelua varten: 13 tuntia
The Elder Scrolls Online on tarjonnut Bethesdan fantasiamaailmaan rakastuneille mahdollisuuden elää digitaalista elämää dunmerina, khajiitina, bretonina ja muina pelisarjalle ominaisina rotuina jo seitsemän vuoden ajan. Vuosien varrella muuttunut MMORPG on viime aikoina keskittynyt vuoden mittaisiin laajoihin tarinakaariin, jotka vuonna 2021 keskittyy Daedra-jumalten ympärille.
Alkuvuodesta käynnistynyt Gates of Oblivion -kampanja jatkuu seuraavaksi isomman Blackwood-laajennuksen merkeissä, joka avaa Tamrieliin The Elder Scrolls: Oblivionissa viimeksi nähdyn nimikkoalueen. Ajallisesti tapahtumat sijoittuvat tosin 800 vuotta ennen Oblivionia, ja tarinaa jatketaan vielä loppuvuodesta kahden pienemmän päivityksen merkeissä.
Blackwoodissa pelaajat kutsutaan kuitenkin Leyawiinin kaupunkiin ja sen rämealueille, kun paikallisen hallinnon jäseniä niitetään yksi kerrallaan. Tapausta tutkimaan saapuva pelaaja törmää pian kulttilaisten salaliittoon, jonka toteutuminen tietäisi tunnetun maailman loppua – taas kertaalleen. Ja koska Gates of Oblivion on melko ilmiselvä vinkki, ei varmaankaan tule yllätyksenä, että tuhon prinssi Mehrunes Dagonhan se siellä taas porttejaan on availemassa.
Muiden The Elder Scrolls -laajennusten tapaan Blackwood on jälleen täysin itsenäinen tarina, joka ei vaadi pelaajalta sen enempää tietämystä pelin muusta maailmasta. Ratkaisussa on puolensa, mutta se saa kokemuksen tuntumaan samalla kovin irralliselta, vaikka tehtävissä nyökkäillään aina alkuperäiseen Oblivioniin asti. Valitettavasti etsiväleikki itsessään ei vaan ole järin mielekäs, mikä osaltaan johtuu The Elder Scrolls Onlinen vanhanaikaisesta rakenteesta.
Noin seitsentuntisen kampanjan aikana pelaajat kulkevat keskustelusta toiseen ja mättävät pääosin samoja vihollisia, joita nämä ovat tappaneet jo viimeiset seitsemän vuotta. Hahmoissa ei ole kuitenkaan riittävästi vetovoimaa ja juoni itsessään etenee kovin tutunoloisia polkuja. Blackwoodin alue itsessään tuntuu lisäksi kovin nähdyltä ja autiolta – Deadlandsin välipiipahduksia lukuun ottamatta – että touhu menee lähinnä automaatiolla. ZeniMax Online Studios onkin viime vuodet nojannut laajennuksillaan vahvasti nostalgian varaan, ja tehokeino alkaa olla kulutettu loppuun.
Valitettavasti nostalgia on myös jokseenkin ainoa lisä pelaajille, sillä Blackwood on pitkästä aikaa kaikkein köyhin laajennus emopeliin. Uusia rotuja tai ammatteja odottaville ei ole tiedossa yhtään mitään, mikä tuntuu todella isolta puutteelta 40 euroa maksavalle laajennukselle. Toki mukana on kymmeniksi tunneiksi uusia tehtäviä, uusia aluekohtaisia tapahtumia, delve-luolastoja ja yksi isompi raid-luola sekä iso liuta uutta kerättävää, jotka kuuluvat nykyään ESO-laajennusten vakiokalustoon.
Näiden lisäksi Blackwoodin vähänkään isompi lisäys ovat uudet kumppanit.
Näitä saapuu laajennuksen mukana kaksi kappaletta, jotka voi rekrytoida puolelleen hahmokohtaisen tehtävän suoritettua. Käytännössä kumppanit toimivat tekoälyn ohjaamina pelikavereina, jotka keräävät kokemusta ja joita voi varustaa paremmiksi. Näiden ja pelaajan välille syntyy myös sanailua ystävyyssuhteen parantuessa, mutta kummatkin hahmot ovat äärimmäisen tylsiä ja persoonattomia.
Kumppaneiden ongelmaksi jää kuitenkin se, ettei heistä ole juurikaan hyötyä. Toki lisäkäsipari auttaa joidenkin luolien koluamisessa, mutta he eivät vastaa kuitenkaan ihmispelaajia esimerkiksi haastavampien luolastojen kanssa. Joten toisin kuin esimerkiksi Final Fantasy 14:ään toissa vuonna lisätyt Trust-tekoälypartnerit, jotka antoivat yksinpelaajille mahdollisuuden läpäistä pienelle ryhmälle suunniteltuja luolastoja yksin, The Elder Scrolls Onlinessa näihin vaaditaan edelleen muita ihmispelaajia.
En tosin epäile, etteikö tämä olisi ennen pitkään myös kehittäjien suunnitelmissa, mutta tässä vaiheessa kumppaneiden olemassaolo jää melko turhaksi.
The Elder Scrolls Online: Blackwood on massiivimoninpelin viimeisestä viidestä laajennuksesta ylivoimaisesti heikoin ilmestys. Uusi pelattava alue jää visuaalisesti kovin tylsäksi ja tarinaltaan mitäänsanomattomaksi, eikä se tarjoa pelisarjan veteraaneille mitään uutta ammattien, kykyjen tai hahmoluokkien osalta. Tuoreesta laajennuksesta on siten hyvin vaikea innostua.
THE ELDER SCROLLS ONLINE: BLACKWOOD
”Blackwood tarjoaa sisällöllisesti vain välttämättömimmät, eikä se houkuttele tutkimaan juuri pintaa syvemmältä.”
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliarvostelut/arvostelu-the-elder-scrolls-online-blackwood-tarjoaa-hyvin-niukat-evaat-40-euron-vastineeksi/