Keanu Reevesin BRZRKR-sarjakuva pöllii kaiken paremmiltaan. Sama tarina on kerrottu paljon paremmin jo esimerkiksi Old Guard – ja Eternal Warrior -sarjakuvissa.
Keanu Reeves on tehnyt näyttelijänuransa ohella paljon muutakin. Hän on esimerkiksi julkaissut kaksi kirjaa yhdessä Alexandra Grantin kanssa ja soittanut bassoa Dogstar-yhtyeessä. Vuoden 2020 lopussa Reeves esiintyi Cyberpunk 2077 -videopelissä.
Nyt Reeves kokeilee taitojaan sarjakuvantekijänä.
BOOM! Studios -kustantamon jättihitiksi muodostuneen BRZRKR-lehden ensimmäinen numero ilmestyi pandemian takia reippaasti myöhässä viime vuoden maaliskuussa. Lehden neljä ensimmäistä numeroa julkaistiin jokin aika sitten albumimuodossa. Irtonumeroita on tähän mennessä ehtinyt ilmestyä jo kuusi, joten arvostelu on rustattu niiden perusteella.
BRZRKR:n tarina on jo puolivälissä, sillä Reevesin kertomus sisältää vain 12 numeroa. Sarjakuvantekijä Matt Kindt on mukana projektissa co-writer-nimikkeellä, eli päävastuu lienee Reevesillä, kuten kustantamo ja tekijät ovat kertoneet.
Se pitänee paikkansa, sillä Kindtin tekeleet ovat pääsääntöisesti huomattavasti laadukkaampia. Jos hänen teoksensa eivät ole tuttuja, niin suosittelen aloittamaa nerokkaasta MIND MGMT -sarjakuvasta.
BRZRKR:n parasta antia on Ron Garneyn kuvitus. Hänen muista tekeleistään kannattaa katsastaa vaikkapa Jason Aaronin kirjoittama vuoden 2009 Wolverine: Weapon X, jonka päähenkilö näyttää melkein identtiseltä BRZRKR:n kuolemattoman soturin kanssa.
Reevesin tarina pöllii periaatteessa kaiken paremmiltaan. Siinä olisi silti aineksia vaikka mihin, mutta kaikki ideat jäävät pintaraapaisuiksi. Tarjolla ei ole muuta kuin köyhän miehen Wolverine, joka ei tyydy vain raapimaan. BRZRKR pyörii puuduttavan ja itseään toistavan ääriväkivallan ympärillä.
Vain nimellä B. tunnettu päähenkilö on melkein 20 000 vuotta vanha kuolematon soturi, taikuuden avulla syntynyt puoljumala, joka pysyy edes jotenkin järjissään tappamalla ja repimällä ihmisiä riekaleiksi säännöllisin väliajoin. Nykyhetkessä hän on Yhdysvaltain hallituksen palveluksessa, joka lähettää tuhokoneen suorittamaan tavallisille sotilaille liian vaarallisia tehtäviä.
Vastineeksi kuolemattomalle miehelle on luvattu sama asia kuin ties kuinka monta kertaa aiemminkin. Tiedemiehet yrittävät selvittää B:n alkuperän ja kuinka hän voisi toteuttaa suurimman haaveensa, eli lopultakin kuolla.
Rakenteeltaan BRZRKR on todella simppeli. Nykyhetkessä soturi joko tappaa jengiä tai kertoo tuhansien vuosien mittaista tarinaansa psykiatrille. 20 000 vuoden takainen alkuperäkertomus on nykyhetkeen sijoittuvaa stooria huomattavasti kiinnostavampi.
Melkein kolmasosa joka numerosta on ääriväkivaltaa, johon turtuu jo parin lehden jälkeen. Jos hahmo(i)ssa olisi edes hitusen verran tarttumapintaa, niin gore toimisi taatusti paljon paremmin. Nyt se ei edes hätkähdytä, vaan on pelkkää mässäilyä mässäilyn vuoksi.
Reeves voisi ottaa mallia vaikkapa The Walking Deadista parhaiten tunnetun Robert Kirkmanin The Invincible -sarjakuvasta, jonka väkivalta on vähintään yhtä rankkaa kuin BRZRKR:in.
Kirkman viljeli sitä sopivissa annoksissa, pääpainon ollessa hahmokehityksessä ja numero numerolta yhä monimutkaisemmaksi muuttuneessa juonessa.
Garneyn kuvittamana ihmisten teurastaminen mitä sairaimmin tavoin näyttää komealta. Niiden lisäksi hän ei pääse revittelemään kunnolla kuin parissa huuruisemmassa trippailukohtauksessa.
Sinne tänne on ripoteltu päähenkilön mytologiaan liittyviä kiinnostuvia pikkujuttuja. Juonentapainen suorastaan matelee, Wolverinen ja Reevesin sekasikiöltä näyttävän soturin tarpoessa verimössön keskellä kuin saappaat suohon juuttuneena.
Marvelin kynsiniekan lisäksi Reevesin stoori tyytyy toistamaan Conanin, Eternal Warriorin, Old Guardin, Zeron ja monen muun sarjakuvan ideoita. Kuolemattoman miehen yhtään syvällisemmät kokemukset mainitaan suunnilleen sivulauseissa.
Rakkaus, ikuisen elämän tuska, perhe, sota, ihmiskunnan ja tekniikan kehitys, heimot ja valtiot, väkivallan oikeutus, kolonisaatio ja niin edelleen. Berzerker nostaa esiin ties mitä, mutta unohtaa asiansa suunnilleen seuraavassa ruudussa.
Jos BRZRKR:in kannessa ei seisoisi Reevesin nimeä, niin sarjis olisi hukkunut lukemattomien muiden yhtä keskinkertaisen tai kehnojen lehtien sekaan. Ärsyttävintä tekeleessä on se, että päähenkilö myös näyttää Reevesiltä, vain vauhdittaakseen lehden myyntiä.
BRZRKR:n pohjalta puuhataan myös näytelmäelokuvaa ja animesarjaa. Myös sarjiksia lienee luvassa lisää 12 numeron jälkeen. Toivottavasti BOOM! Studios ja Reeves antavat mahdollisen jatkon jonkun muun käsiin. Pätevämpi tekijä saisi taatusti kaivettua kaiken hurmeen keskelle piilotetun, paljon paremman tarinan esiin.
Harmi kyllä Reeves hallitsee sarjakuvanteon suunnilleen yhtä hyvin kuin brittiaksentin Bram Stokerin Dracula -elokuvassa.
Digimuodossa BRZRKR-sarjakuvan ensimmäisen albumin tai irtonumeroita voi ostaa esimerkiksi täältä. Fyysinen albumi löytyy kaikista hyvin varustetuista nettikirjakaupoista noin 15 euron hintaan.
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/elokuvat/arvostelu-keanu-reevesin-brzrkr-sarjakuvan-paaosissa-ovat-koyhan-miehen-wolverine-ja-puuduttava-aarivakivalta/