Hell Let Loose on korkealla oppimiskäyrällä varustettu karu ja haastava räiskintäpeli. Mikäli oppimiseen jaksaa panostaa, palkitsee Hell Let Loose tiivistä joukkuetyöskentelyä vaativalla elämyksellä.
Julkaisupäivä: 27.7.2021
Studio: Black Matter
Julkaisija: Team 17
Saatavilla: PC
Pelaajia: 1 (samassa ottelussa jopa 100)
Ikäraja: K18
Peliä pelattu arvostelua varten: Noin 15 tuntia
Uusi pelaaja on Hell Let Loosen kanssa todennäköisesti heti ensimetreistä lähtien enemmän tai vähemmän hukassa, ja peli voikin olla melkoinen kulttuurishokki vaikkapa Call of Dutyihin tai Battlefieldeihin tottuneille.
Jo pitkään early accessissa testattu ja heinäkuun lopulla virallisesti ilmestynyt Hell Let Loose on valtavan mittakaavan sotasimulaattori, joka sijoittuu toisen maailmansodan sotakentille. Peli ei todellakaan pitele pelaajaa kädestä, eikä tarjolla ole pelin sisältä löytyviä hieman monimutkaiselta kuulostavia tekstipohjaisia selostuksia parempaa tutoriaalia.
Jo pelkkä peliin liittyminen saattaa vaatia aloittelijan oppaan googlaamista. Hell Let Loosessa on nimittäin 14 erilaista hahmoluokkaa, joista pitäisi osata valita itselle sopiva vaihtoehto. Hahmoluokista sarjatuliaseella varustautunut rifleman on aloittelijaystävällisin vaihtoehto, mutta kokemuksen karttuessa tarjolla on huomattavasti vaativampiakin rooleja.
Esimerkiksi squad leader johtaa jo kokonaista jalkaväen ryhmää, kun taas tank commander komentaa panssarivaunun miehistöä. Hahmoluokista omalla tavallaan voimakkain ja tärkein on commander, joka johtaa koko 50 pelaajasta muodostuvan joukkueen toimintaa. Muiden pelaajien johtamiseen keskittyvät hahmoluokat kannattaa suosiolla jättää kokeneemmille pelaajille, kunnes Hell Let Loose on tullut paremmin tutuksi.
Jo pelkkä riflemanin pelaaminen vaatii perehtymistä ja totuttelua. Hell Let Loosessa yksikin luoti voi tappaa, eivätkä luodit jätä ilmaan monista muista peleistä tuttuja juovia. Näin kuolettava laukaus voi tulla kirjaimellisesti täysin puskista, ja varomattomasti aukealla paikalla liikkuva pelaaja joutuu nopeasti hakemaan vauhtia respawn-pisteeltä.
Pelin HUD on hyvin minimalistinen, eikä esimerkiksi monista räiskintäpeleistä tuttua killfeediä ole näkyvissä. Pelaaja ei edes tiedä, montako ammusta lippaassa on jäljellä, ellei luoteja laske itse. Graafisesti Hell Let Loose on selkeä, mutta ei varsinaisesti helli silmiä.
Pelimuodoista warfaressa molemmat joukkueet aloittavat omilta puoliltaan ja pyrkivät valtaamaan toisen joukkueen valtauspisteet. Offensivessa puolestaan toinen joukkue puolustaa valtauspisteitä ja toinen yrittää vallata niitä.
Siinä missä monissa räiskintäpeleissä sormi hapuilee automaattisesti äänichatin vaimentavan nappulan suuntaan, on joukkueen keskinäisellä kommunikaatiolla valtava merkitys Hell Let Loosessa.
Commander ja muut johtavat pelaajat antavat jatkuvasti joukkueelleen ohjeita äänichatin kautta, ja niitä kannattaa myös kuunnella. Parhaimmillaan koko taistelujoukko toteuttaa commanderin määräämää strategiaa yhtenä hiilenä, eikä vastaavaa tiivistä joukkuepelaamista yhtä suuressa mittakaavassa löydy juuri muista peleistä.
Uuden pelaajan kannattaa pyrkiä aluksi löytämään pelipalvelin, joka on tarkoitettu aloitteleville pelaajille. Mikäli uusi pelaaja lähtee haahuilemaan kokeneiden pelaajien palvelimella omille teilleen, voi sekoilusta saada nopeasti kiperää palautetta. Hell Let Loosen ympärille on onneksi kasvanut tiivis yhteisö Discord-servereineen, joilta löytää helposti kokeneempia pelaajia opastamaan uusia alokkaita.
Noin 15 tunnin pelaamisen jälkeen tunnen itseni vasta juuri ja juuri P-kauden selättäneeksi taistelijaksi, enkä ole kokenut natsojeni riittävän vielä läheskään vaativimpien hahmoluokkien saappaisiin. Alkukankeuden jälkeen Hell Let Loose tuntuu kuitenkin jatkuvasti koukuttavammalta peliltä, joka selvästi palkitsee siihen uppoutuneen pelaajan. Näin pelitunteja lienee luvassa tulevaisuudessa vielä huomattavasti lisää.
Hell Let Loosea voi suositella pelaajalle, joka etsii nopeatempoisen nurkkahipan sijaan hieman hidastempoisempaa sotasimulaattoria. Hell Let Loosessa ei tuijoteta K/D-mittaria tai kerätä killstreak-bonuksia, vaan tarkoituksena on toteuttaa oman joukkueen kanssa joukkueen strategiaa mahdollisimman tehokkaasti. Tiukka oppimiskäyrä ja pelin armottomuus saattavat kuitenkin käännyttää kevytmielisempää tai yksinkertaisempaa räiskintää etsivät pelaajat muiden pelien pariin.
HELL LET LOOSE
”Hell Let Loose on haastava ja armoton räiskintäpeli, joka palkitsee siihen uppoutuvan pelaajan.”
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliuutiset/arvostelu-hell-let-loose-on-raiskintapeli-joka-voi-jarkyttaa-battlefieldin-ja-call-of-dutyn-faneja/