Kuluvan vuoden F1-kauden yllä leijuu vielä toistaiseksi paljon kysymysmerkkejä koronaviruksen aiheuttamien haasteiden vuoksi. Virtuaaliratoja tauti ei kuitenkaan ole sulkenut ja heinäkuussa ilmestyvä F1 2020 -peli vaikuttaakin kaikeksi onneksi lupaavan hauskalta.
F1 2020 on tänäkin vuonna mallinnettu tosielämän kisakauden ratojen ja autojen mukaan, mutta käsillä olevan poikkeustilanteen vuoksi virtuaalinen F1-maailma on tänä vuonna tosielämän F1-kauden suunniteltua kisakalenteria laajempi.
Formulakauden oli alun perin määrä alkaa maaliskuun puolivälissä Melbournessa ajettavalla Australian GP:llä, mutta kisa jouduttiin perumaan, eivätkä formulat aja radalla tänä vuonna lainkaan. Siitä huolimatta rata löytyy F1 2020 -pelin valikoimasta. Myös muut perutut ja siirretyt radat on mahdutettu peliin, joten Melbournen lisäksi esimerkiksi Monacon ja Paul Richardin radoista pääsee tänä vuonna nauttimaan vain virtuaalisesti.
Radat on mallinnettu peliin tarkasti esikuviensa mukaisiksi ja F1 2020 näyttää kokonaisuudessaan graafisesti hienolta.
Kuluvan vuoden ratojen lisäksi F1 2020 tarjoaa tälle kaudelle suunnitellut uusimmat formulat, mutta niihin emme päässeet vielä tutustumaan. Sen sijaan ennakkoversiossa käytössä olivat viime kaudelta tutut autot sekä vuosien varrelta poimittuja erilaisia klassikkoja.
Toinen merkittävä lisä F1 2020:een on uusi My Team -pelimuoto, jossa pelaaja hallitsee omaa talliaan koko kauden ajan. Ajamisen lisäksi pelaaja vastaa kaikesta muustakin formulatallin manageroinnista. Näin pelaaja valitsee itselleen muun muassa tallikaverin, kehittää tallin autoa haluttuun suuntaan ja jopa etsii tallille sponsoreita, jotta rahat eivät pääse loppumaan kesken kauden. My Team ei ollut pelattavissa vielä ennakkoversiossa, mutta sen idea kuulostaa hyvältä.
Tärkeimpänä asiana F1 2020:ssa on kuitenkin tietysti itse ajaminen ja ainakin ennakkoversion perusteella se vaikutti hauskalta. Ainakaan toistaiseksi F1 2020 ei sisältänyt erillistä opetustilaa, vaan peli tarjosi ainoastaan kirjallisia vinkkejä formulan ajamiseen. Siitä huolimatta ajamisen perusteet oppi nopeasti.
Ajaminen vaatii käytännössä aina joko peliohjainta tai rattia ja polkimia myös PC:llä. Vaikka peli teknisesti ottaen tukee myös näppäimistöllä ohjaamista, ei näppäimistöllä ajaminen ole läheskään yhtä hauskaa ja mukavaa kuin peliohjaimella tai ratilla ja polkimilla.
Tietokoneen ohjaamien kuskien ajotaitoja voi säätää laajalla skaalalla noviisillekkin sopivan helposta vaikeustasosta aina hyvinkin korkeaan vaikeustasoon. Näin jo pelkkää tietokonetta vastaan ajaminen tarjoaa hupia pitkäksi aikaa. Lisäksi pelissä on split-screen-tila, jossa kaverit voi haastaa samalla sohvalla käytävään kisaan. Lopulliseen julkaisuversioon tulee toki myös online-moninpeli, jolloin pelaajat voivat haastaa tietokoneen lisäksi myös muita ihmiskuskeja verkon välityksellä.
Kehittäjien mukaan tänä vuonna F1 2020 yrittää tarjoa paremman elämyksen sekä virtuaaliratojen konkareille että uusille tulokkaille. Kokeneemmille pelaajille tarjotaan entistä realistisempi ajokokemus, kun taas uusia pelaajia varten peliä on helpotettu sen verran, ettei oppimiskäyrä tunnu liian tiukalta. Uusia pelaajia auttavat ajoavustimet eivät toki auta enää kilpailullisessa moninpelissä, joten ne eivät pääse pilaamaan kokeneempien pelaajien välisiä kisoja.
Kokonaisuudessaan ensituntumien perusteella heinäkuun 10. päivänä PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle ilmestyvältä F1 2020:ltä on lupa odottaa viihdyttävää kisailua. Heinäkuun alussa nähdään myös, saadaanko tosielämä F1-kautta avattua suunnitellusti Itävallan GP:llä heinäkuun kolmantena päivänä, vai täytyykö tänä vuonna keskittyä pelkästään virtuaaliseen hurjasteluun.
Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/ensituntumat-vaikka-f1-kausi-ei-ole-viela-paassyt-starttaamaan-vie-lupaava-f1-2020-formulat-tana-vuonna-vahintaan-virtuaaliradoille/