Tutustuimme Mass Effect: Legendary Editioniin ennakkoon – ”Odotus jatkuu, mutta pieni pettymyshän nyt nähty kyllä oli”

Mass Effect: Legendary Editionin odottaminen jatkuu, mutta nyt sentään tiedämme, mitä odotamme.

BioWare käänsi monen odottavan fanin suunpielet ylöspäin viime vuoden N7-päivänä julkistaessaan Mass Effect -sarjan saavan jatkoa. Samassa yhteydessä studio paljasti virallisesti jo useamman kerran vuotaneen Mass Effect: Legendary Editionin, joka remasteroi alkuperäisen trilogian nykyisille alustoille. Loistavaa saippuaoopperaa kaipaavilla onkin tulevina vuosina syytä juhlaan – mutta maltilla.

Kehuttu roolipelistudio esitteli tulevaa scifitrilogiansa remasterointia joukolle toimittajia tammikuun lopussa koronasyistä johtuen etänä. Reilun tunnin mittaisessa tuokiossa ei kuitenkaan nähty liioin liikkuvaa pelikuvaa, vaan kuunneltiin pitkälti kehittäjiä, mitä voisi normaalissa tapauksessa pitää jokseenkin huolestuttavana. Alkujaan keväälle tarkoitettu julkaisu saattaa olla myöhästynyt niin ikään koronan aiheuttamien etätyöskentelyjen vuoksi.

(Tänään Mass Effect: Legendary Editionin julkaisupäiväksi ilmoitettiin 14. toukokuuta. Toivotaan että se pitää. Samalla julkaistiin traileri siitä, mitä luvassa on. Sen voi katsoa tämän sivun alalaidasta.)

Tuleva trilogia säilyttää aikaisempien osien pelimoottorin, Unreal Engine 3:n, jota on kuitenkin rukattu asteen nykyaikaisempiin tarpeisiin. Vanhemmasta versiosta johtuen säteenseurantaa ja muita visuaalisia herkkuja kaipaavien ei kannata pidätellä hengitystään, mutta päätöksen taustalla on ollut saada peli mahdollisimman monelle alustalle sekä turvata se myös tulevia konsoleita varten. Jälkimmäistä ei avattu sen enempää, joskin uskoisin tekijöiden tarkoittaneen yksinkertaisesti sitä, että pelin saa tarvittaessa siirrettyä mille tahansa alustalle suhteellisen vaivattomasti.

Vuodesta 2019 kehitteillä ollut Legendary Edition sisältää kolmen pääpelin lisäksi kaikki näihin julkaistut laajennukset, oheistuotteet ja kosmeettiset esineet, joita luvataan olevan yli neljäkymmentä kappaletta. Mass Effect 3:n moninpeliä ei kuitenkaan siirrossa tule mukana, sillä kehittäjät halusivat keskittyä ainoastaan yksinpeliin ja verkkotoiminnallisuuden takaaminen olisi syönyt liiaksi resursseja.

Ja selvennyksen vuoksi tulevalta kolmikolta ei kannata odottaa taannoisen Mafian tai Demon’s Soulsin kaltaista uusioversiota, sillä kyseessä on nimenomaan remasterointi. Resoluutio ja tekstuurit on päivitetty 4K-aikaan, HDR on tuotu mukaan sekä ruudunpäivitys on nostettu sulavampaan kuuteenkymmeneen kaikilla alustoilla. Samoin valaisuefektejä on päivitetty ja muita tehosteita lisätty, joten maisemat näyttävät elävämmiltä, tuhdimmilta ja paremmilta.

Kaiken alla pyörii kuitenkin edelleen samalla lähdekoodilla rakennettu tuotos, joten animaatioiden jouhevuutta tai hahmojen kulmikkuutta ei ole hienosäädetty sen enempää.

Niistä pirun hisseistä on tosin tehty sutjakampia, ja toimittajille varta vasten järjestetyssä demonstraatiossa paljastui, kuinka alkuperäinen 52 sekunnin hissiajelu oli saatu tiputettua 12 sekuntiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hisseissä käydyt keskustelut on leikattu, vaan pelaaja saa itse päättää, jääkö kuuntelemaan kavereidensa turinoita vai poistuuko hissistä etukäteen.

Tämän ohella moottorin alle on luvattu tehtävän lukuisia muitakin parannuksia.

Muun muassa hahmoeditoria on ehostettu ja yhtenäistetty kaikkien kolmen pelin osalta, joten Shepard ei yhtäkkiä muuta muotoaan pelistä toiseen. Samoin ihonvärejä ja hiusvaihtoehtoja on lisätty, minkä ohella sivuhahmoista on tehty yhteneväisempiä myös trilogian edetessä. Ääniefektejä on niin ikään paranneltu, asetasapainoa säädetty, tekoälyä rukattu, pomotaisteluja hiottu ja iso liuta muita luvattuja säätöjä tehty. Nämä jäivät tosin puheasteelle, joten niistä on paha sanoa sen enempää.

Makolla ajetaan tosin edelleen, joskin sitäkin on luvattu parannettavan muun muassa ohjattavuuden osalta.

Puheiden perusteella peli tunnutaan jättäneen entiselleen, joten mitään ei ole suoranaisesti poistettu eikä lisätty. Minipelien määrää on tosin kerrottu rukattavan, mitä ikinä se sitten tarkoittakaan. Sen sijaan laajempaa romantisointimahdollisuuksia tai lisäpelattavaa ei ole luvassa – eikä siihen loppuunkaan ole koskettu.

Sessiossa näytetyt vertailukuvat ja lyhyet videot paljastavat kuitenkin, että pelit näyttävät selkeästi paremmilta. Vaikka suttuisen striimin välityksellä tekstuurien 4K-resoluutio jäi hivenen hyödyttömäksi, on varsinkin maisemiin selkeästi panostettu. Alun Eden Prime näyttää entistä vehreämmältä ja näyttävämmältä, kun valonsäikeet paistavat pilvien ja puiden lävitse. Nurmien yllä leijailee savua, joka on lähtöisin siellä täällä kytevistä liekeistä.

Parannettujen tekstuurien lisäksi myös yksityiskohtia on lisätty runsaasti maastoon ja roimasti paremmat valo- ja varjoefektit tuovat ympäristöön asiaankuuluvaa syvyyttä. Tekijät ovat halunneet viedä joitain paikkoja likemmäksi näiden alkuperäisiä visioita ja konseptikuvia, mikä saattanee jakaa fanien mielipiteet. Esimerkiksi Eden Primessa edetään nyt suoraan aurinkoa kohti, mikä osaltaan muuttaa alun pahaenteisen tunnelman aavistuksen leppoisammaksi.

Myös hahmomallit ovat tarkempia, mutta kolmikon ikä näkyy muun muassa animointien jäykkyydessä ja huulisynkan epätasaisuudessa. Tämä on ehkä se tärkein asia, joka kannattaa pitää mielessä tulevaan tuotokseen lähtiessä. Vaikka 4K, HDR ja muut hienoudet tuovat selkeästi lisäterävyyttä peliin, puhumme nyt kuitenkin jo parhaimmillaan yli 13 vuotta vanhoista peleistä. Ensituntuman perusteella on mahdoton sanoa mitään varsinaisesta pelattavuudesta – tätä ei näytetty ennakossa lainkaan – joskin epäilen senkin pääpiirteittäin noudattavan samaa 13 vuoden takaista pienin modernein päivityksin. Vaan se jää nähtäväksi.

Mass Effect on silti yksi lempipelisarjoistani koskaan, joten jään odottamaan innolla Legendary Editionia päästäkseni käynnistämään ties kuinka monennen uudelleenpeluukerran oman Shepardini kanssa. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, ensireaktioni pelikuvan näkemisessä oli oikeastaan pienoinen pettymys, sillä odotin ennakkotiedoista huolimatta näkeväni jotain Demon’s Soulsin kaltaista. Sen sijaan sain vain – luvatun – remasterin.

Vaan totta puhuakseni pelaisin trilogian mieluusti lävitse niiden alkuperäisessäkin muodossa, sillä alkuperäiset Mass Effectit loistavat nimenomaan maailmansa, hahmojen ja juonen ansiosta. Joten jos sama kokemus päivitetään kaikin puolin paremmaksi ja osin modernimmaksi myös nykyisten pelaajien ulottuville, kyseessä on suoranainen kulttuuriteko. Eivätkä ne reaperit katoa galaksista itsekseenkään!

Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliartikkelit/tutustuimme-mass-effect-legendary-editioniin-ennakkoon-pieni-pettymyshan-nyt-nahty-kylla-oli/

Aiheeseen liittyvät artikkelit