Arvostelu | The Art and Making of Control on pakkoluettavaa jokaiselle Remedyn pelistä innostuneelle

Kun Remedyn huippupeli on pelattu kertaalleen läpi ja lisäosat myös, on aika tarttua pelistä ja sen tekemisestä kertovaan Art and Making of Control -kirjaan.

Remedy Entertainmentin vuonna 2019 julkaistu Control keräsi monilta kosolti kehuja heti julkaisussa. Muun muassa Max Paynen ja Alan Waken luoneen kotimaisen studion uutukainen hioi tekijöiden osaamisen liki täydelliseksi kokemukseksi, jossa tiimin pääkäsikirjoittaja Sam Laken luovuus päästettiin soljumaan vapaana ja aidoitta. Lopputuloksena syntyneestä oudon kummasta maailmasta saisi aikaan vaikka oman kirjansa.

Samaan johtopäätökseen päästiin myös Future Pressilla, joka julkaisi tammikuussa 2021 järkälemäisen ja 54,99 euroa maksavan Art and Making of Control -teoksen. Nimensä veroisesti karvan vajaa 400-sivuinen opus kokoaa yhteen runsaasti pelin konseptitaidetta ja sukeltaa syvemmälle kehutun pelin kehitykseen. Kirjan tekijät ovat haastatelleet useita Remedyn avaintekijöitä, jotka avaavat tarkemmin pelistä löytyviä konsepteja, leikkuuhuoneen lattialle jääneitä ideoita sekä lopulliseen tuotokseen päätyneiden visioiden taustoja. Siinä samalla raotetaan pelinkehityksen arkea.

Toisin sanoen kirja suorastaan pursuaa mielenkiintoisia ja avartavia anektdootteja.

Valtaosa kirjan sivuista on siunattu nimenomaan kehittäjien kommenteille. Sam Lake ja pelin ohjaaja Mikael Kasurinen paljastavat muun muassa, miten projekti sai ylipäätään alkunsa ja kenttä- ja pelisuunnitteluista vastanneet Sergey Mohov ja Joonas Kruus kertovat esimerkiksi, miten tietyt viholliset suunniteltiin tai miksi välitallennuspisteet toimivat niin kuin ne toimivat. Aavistuksen harvinaisemman puheenvuoron antaa puvustosta vastannut Heli Salomaa, joka kertoo muiden konseptitaiteilijoiden kanssa muun muassa hahmojen vaatteista, mitä näiden valintojen taustalla on ollut ajatuksena ja kuinka sopivat kledjut valitaan ylipäätään eri hahmoille.

Oma mielenkiintoinen sivulukunsa on tekijöiden kommentit Controlin alkuperäisestä visiosta, josta jouduttiin luopumaan joko resurssien puutteen tai muiden syiden myötä. Vaikka kirja on eittämättä tarkoin kasattu PR-teos, siihen valitut kommentit ovat yllättävän – ja kotimaiselle skenelle hyvin tyypillisen – rehellistä ulosantia harmeineen ja mokineen.

Kyseessä ei siis suinkaan ole mikään strategiaopas, joita pelikirjallisuus löytyy riittämiin, vaan nimenomaan syväluotaava ja kattava sukellus Controlin kehitykseen. Käytännössä kaikki aihepiirit tulee käsitellyksi, joskin tärkeimmille osa-alueille siunataan luonnollisesti enemmän sivuja. Silti tilaa annetaan myös muun muassa typografialle ja logoille, joiden tekemisestä harvemmin puhutaan.

Oikeastaan ainoa moite kohdistuu vähän turhan kontrolloidusta tilanjaosta kullekin yksittäiselle aiheelle. Kirja itsessään on jaettu kuuteen isompaan osa-alueeseen, jotka käsittelevät muun muassa maailmanluontia, hahmo- ja vaatesuunnittelua sekä vihollis- ja ympäristösuunnittelua. Näille itsessään on annettu sivutilaa aina parista kymmenestä parhaimmillaan 160 sivuun. Jokainen osa-alue koostuu kuitenkin lukuisista pienemmistä aiheista, joista jokaista käsitellään lähes järjestään aina maksimissaan noin kahden sivun verran.

Toisin sanoen pelin kannalta huisin kriittiselle brutalismille annetaan täsmälleen saman verran tekstitilaa kuin esimerkiksi räjähtäville tynnyreille.

Ymmärrettävästi tietoa on ollut pakko rajata jollain tapaa, sillä luettavaa on reilusti jo ilmankin. Silti muun muassa pelin tärkeimpiin kehityspylväisiin olisi voitu mielestäni satsata hivenen enemmän muiden kustannuksella. Tiedonmäärästä yleisesti ei voi kuitenkaan nillittää.

Toinen lievempi harmitus on se, että Future Press on haastatellut lähes ainoastaan vain kehittäjiä. Jälleen sikäli ymmärrettävästi, mutta esimerkiksi puvustoon ja hahmoihin viittaavissa kommenteissa on paljon mainintoja siitä, kuinka näyttelijät itse lopulta loivat lopullisen hahmon. Tästä olisi mieluusti kuullut suoraan näyttelijöiltä.

Kirja ei ole kuitenkaan pelkkää lukemista, vaan jokaiselle sivulle on taitettu myös runsaasti tyylikästä, kauniita ja usein avartavia konseptitaiteita. Nämä on lähes järjestään myös varusteltu aina saatesanoin, joten niiden sisältöön pääsee entistä paremmin käsiksi. Valtaosa kuvista on lisäksi nimenomaan taiteilijoiden käsistä, eikä esimerkiksi kuvakaappauksia pelistä – näitäkin toki on kourallinen.

Myös painatus on käytännössä virheetön. Muutama isommalla tekstimäärällä varustettu kuva on painettu niin pieneksi, ettei tekstiä voi lukea, mutta muutoin kuvista saa hyvin selvän. Tekijät lisäksi leikittelevät Controlin maailmalla tyylikkäästi muun muassa peitellen yksittäisiä sanoja tai hyödyntämällä yllätyksekkäästi pelin tiettyjä piirteitä ilman, että ne haittaavat tai rasittavat itse lukukokemusta. Kirjaa lukiessa on myös epäilyttävä tunne, että sen sivuille on kätketty joitain salaisuuksia – tämä tosin saattaa johtua vain itse pelin luonteesta.

Kaupoissa myytävän Limited Edition -pakkauksen mukana tulee lisäksi kovakantinen kuori kirjalle sekä kolme erillistä konseptitaidetta.

Art and Making of Control on upea, kattava ja informatiivinen sukellus Remedy Entertainmentin upeaan Controliin. Se yhdistää parhaat puolet taidekirjojen visuaalisuudesta ja usein vain pelimedioista luettavissa olevista syväluotaavista haastatteluista. Tuotosta onkin helppo suositella niin pelitaiteesta kuin -kehityksestä pitäville, mutta kaltaisilleni Controlin maailmaan rakastuneille kyseessä on miltei pakko-ostos.

LUE MYÖS: Arvostelu | Control on viiden tähden täysosuma – Remedyn peliä ei malta millään laskea käsistään

Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliuutiset/arvostelu-the-art-and-making-of-control-on-pakkoluettavaa-jokaiselle-remedyn-pelista-innostuneelle/

Aiheeseen liittyvät artikkelit