Arvostelu | Disco Elysium: The Final Cutin PlayStation-julkaisu ei mennyt ihan putkeen, mutta päivitysten jälkeen kyse on viiden tähden huippupelistä

Disco Elysium oli yksi vuoden 2019 kehutuimmista pelijulkaisuista. Nyt tuore The Final Cut -versio tuo pelin myös konsoleille, vieläpä entistäkin parempana versiona. Nyt, kun suurin osa PlayStation-versiota koskeneista ongelmista on korjattu, voi peliä suositella varauksetta.


Julkaisupäivä: 31.3.2021
Studio: ZA/UM
Julkaisija: ZA/UM
Saatavilla: PlayStation 5 (testattu), PlayStation 4, PC, Xbox One & Xbox Series X|S
Pelaajia: 1
Ikäraja: 18
Peliä pelattu arvostelua varten: noin 20 tuntia


Pienen virolaisen pelistudio ZA/UMin kehittämä Disco Elysium yllätti vuonna 2019 erinomaisella tarinankerronnallaan. Peli alkaa kuten kaikki parhaat tarinat: pelaaja löytää itsensä hillittömästä krapulasta täysin remonttiin laitetusta hotellihuoneesta, vaillaa mitään muistikuvaa siitä, mitä edellinen ilta piti sisällään. Ei sillä, että pelaaja muistaisi paljon mitään muutakaan, kuten edes omaa nimeään. Pian kuitenkin selviää, että pelaaja on poliisi, jonka olisi juopottelun sijaan pitänyt tutkia paikalla tapahtunutta murhaa.

The Final Cut tuo peliin täyden ääninäyttelyn yli 300:lle hahmolle, uutta grafiikkaa ja animaatioita, uutta musiikkia, sekä neljä uutta tehtävää, jotka leikattiin alkuperäisestä pelistä. Kyseessä on siis tuntuvasti laajennettu ja ehostettu versio alkuperäisestä viiden tähden roolipelistä.

Isometrisessä roolipelissa on kyse kaikkea muuta kuin siloposkisesta etsivätarinasta. Heti alussa pelaaja saa päättää, millainen henkilöhahmo hän on ihmisenä. Vaihtoehtoja ovat älykäs ja tietäväinen etsivä, ihmisiä helposti lukeva sensitiivinen tarkkailija tai ronski ja kovakourainen lainvartija. Valinnalla on merkitystä. Esimerkiksi valitsemalla älykkään vaihtoehdon, tietää pelaaja heti, missä kaupungissa hän on. Mukana on muutenkin paljon hahmon rakentamiseen liittyviä valintoja, kuten kunnon roolipelissä kuuluukin olla.

Hieman sekaisin oleva pelihahmo käy koko pelin ajan itsensä ja oman sisäisen äänensä kanssa monologia. Tehdyt valinnat heijastuvat pelin sisällä monin eri tavoin. Esimerkiksi empatiaan panostamalla pelaajan sisäinen ääni varoittaa pelaajaa olemasta liian kovakourainen kuulustelija.

Perinteisten pöytämallisten roolipelien tavoin myös Disco Elysiumissa sattumalla on suuri merkitys. Tarinan edetessä pelaaja joutuu tekemään erilaisia päätöksiä ja tekoja, jotka voivat joko onnistua tai epäonnistua, tuurista riippuen. Osaa päätöksistä voi kokeilla vain kerran, joten jos yritys menee pieleen, joutuu elämään mahdollisten seurausten kanssa.

Disco Elysiumin tarina on upea, vaiherikas ja ehdottomasti kokemisen arvoinen. Disco Elysium kuitenkin vaatii pelaajalta paneutumista. Dialogia, ja The Final Cutin myötä myös ääninäyteltyä sisältöä, on tarjolla hyvin paljon. Tekstiin kannattaa keskittyä, sillä muuten suuri osa Disco Elysiumin parhaista puolista menee ohi. Konsolilla pelatessa televisio tai muu näyttö ei toivottavasti ole liian kaukana pelaajasta, jotta tekstiä ei joudu tihrustamaan liiaksi.

Disco Elysium ei pelkää ottaa kantaa edes vaativiin aiheisiin ja pelaaja voi muovata hahmostaan juuri toivotun kaltaisen henkilön. Samalla tarina näyttää, että harva päätös on mustavalkoinen, eikä elämä hyviksenä ole aina kovin helppoa. Parhaimmillaan kyse on jopa filosofiselta tuntuvasta elämyksestä. Pelkän päätarinan puolesta noin 20 tuntia kestävän Disco Elysiumin pohdiskeleva luonne saattaa kuitenkin myös ärsyttää joitain pelaajia. Ainakin nopeatempoista toimintaseikkailua odottavien kannattaa kierää Disco Elysium kaukaa.

Vaikka Disco Elysium on upea peli, ei The Final Cut -version julkaisu silti sujunut kovin loistavasti, varsinkaan PlayStationin kohdalla.

Kun Disco Elysium: The Final Cut ilmestyi maaliskuun viimeisenä päivänä, joutuivat PlayStation-pelaajat pettymään. PlayStation 4- ja 5 -versioissa oli mukana useita bugeja, jotka johtivat muun muassa kaatumisiin, ääninäyttelyä koskeviin ongelmiin ja huonosti toimiviin kontrolleihin. Pahimmillaan bugit estivät pelissä etenemisen kokonaan. Esimerkiksi erääseen autoon ja hiekkalinnaan liittyvät tehtävät saattoivat bugien vuoksi osoittautua joidenkin pelaajien kohdalla mahdottomiksi läpäistä.

Pelin täydellisesti rikkovat bugit turhauttivat ymmärrettävästi pelaajia. ZA/UM otti kuitenkin ongelmat tosissaan, ja uusimman päivitys 1.5:n myötä pahimmat ongelmat on vihdoin korjattu. Nyt peliä uskaltaa suositella myös PlayStation-pelaajille. Kontrollit toimivat nyt peliohjaimella paremmin kuin ennen päivityksiä, mutta kyse on edelleen kompromissista. Itse pelaisin paljon klikkailua ja valintoja vaativaa peliä edelleen mielummin PC:llä hiiren avustuksella, mutta myöskään peliohjaimella pelaaminen ei ole huono vaihtoehto.

Kunhan Disco Elysiumille ja erityisesti sen tarinalle antaa mahdollisuuden päästä käyntiin, on kyse upeasta elämyksestä, jota The Final Cutin tuomat parannukset alleviivaavat entisestään. On hienoa, että kokemuksesta päästään nyt nauttimaan myös konsoleilla.

DISCO ELYSIUM: THE FINAL CUT

”Disco Elysium: The Final Cut tekee jo valmiiksi loistavasta roolipelistä entistäkin paremman.” 

 

Lue koko artikkeli: https://muropaketti.com/pelit/peliuutiset/arvostelu-disco-elysium-the-final-cutin-playstation-julkaisu-ei-mennyt-ihan-putkeen-mutta-paivitysten-jalkeen-kyse-on-viiden-tahden-huippupelista/

Aiheeseen liittyvät artikkelit